Cykelsläp‎ > ‎

Cykelsläp vs lastcykel

Kommentera gärna i FB-gruppen i denna tråd


Kombinationer av lastcykel och cykelsläp.
I lastcykelpool kan man erbjuda både cykelsläp och lastcykel, de kan komplettera varandra.

Om en familj har både cykelsläp för barn, och en lastcykel, kan man utnyttja alla fördelar. Smidighet att konvertera cykelsläp till barnvagn och ta med in i affär, med lastcykelns lastkapacitet att frakta matkassarna. 


Fördelar cykelsläp


Cykelsläp för barn är smart, tex en Chariot kan snabbt kopplas loss, köras in i mataffär även med sovande barn, kopplas på cykeln igen och cyklas vidare med barn och mat.

Lägre inköpspris med cykelsläp förutsatt att man redan har tillgång till cykel.
Cykelsläp av bra kvalitet för två barn kostar ca 5000-8000kr

Skönt att kunna koppla bort släpet när det inte behövs.

Möjligt att ta med cykel och cykelsläp för barn på pendeltåg, regionaltåg mm eftersom de kan kopplas isär.

Cykelsläp för barn av typen Chariot går att fälla ihop och kan enkelt packas i bil till tex semesterort.

Om man är flera som cyklar kan man turas om att dra ett cykelsläp.

Stora cykelsläp för varutransporter kan lasta tungt och skrymmande, upp till 300kg eller 3 kbm. Det finns även cykelsläp som klarar 500kg.

Även mindre cykelsläp som Carry Freedom Y-frame klarar 90kg last och kan förvaras bakom en dörr.

Nackdelar cykelsläp
Möjligen klarar de vanligaste cykelsläpen inte viktmässigt två barn och matkassar i samma ekipage. Ett cykelsläp för barn klarar ca 45kg last. 

Begränsning i barnets längd och vikt, ca 20kg och 110cm vilken kan motsvara ett femårigt barn.

Ingen uppsikt över barnet i cykelsläp, förare och barn kan inte titta på varandra eller prata. Föraren har svårt att hålla koll på om barnet somnar.

Svårt att få bra sittställning med sovande barn.

Cykelsläp som finns för försäljning i butik i Sverige, och är avsedda för transport av varor, klarar bara mindre last, vanligen 30-50kg, och med delvis reducerad manöverförmåga jämfört med lastcykel. 



Fördelar lastcykel



Lastcykel har oftast kapacitet att köra två barn och matkassar i samma ekipage. De flesta lastcyklar klarar 100kg last utöver föraren.

Med lastcykel kan barn och förare titta på varandra, vilket är viktigt för mindre barns utveckling, och föraren kan hålla barnet under uppsikt.

I praktiken ingen begränsning uppåt på hur gamla barn man kan skjutsa. 

Lättare att hitta bra sittställning med sovande barn.

Det blir ett kortare ekipage, med bättre köregenskaper.

Med lastcykel finns alltid plats att lasta matkassar eller andra inköp. Jag behöver inte åka omkring i onödan med tomt släp för säkerhets skull.

Med lastcykel kan jag köra snabbt utan last, med "cykelkänsla". I alla fall med tvåhjulig lastcykel.

Med lastcykel slipper jag krångla med att koppla på och av släpet.

Med lastcykel har jag koll på lasten framför mig. 



Nackdelar lastcykel
Initialt större inköpskostnad, mellan 15.000 och 30.000 kostar en lastcykel av bra kvalitet. Och upp till 45.000 med el-assist.

Kan delvis vara knepigt att ta med lastcykel på pendeltåg, regionaltåg, buss mm

Med barn som behöver sitta i barnvagn är lastcykel lite knepigare att cykla och handla mat med. Då behövs en liten lätt hopfällbar barnvagn som kan packas med ekipaget, och barnet behöver flyttas över till barnvagnen, och sen tillbaka till lastcykeln.
Alternativt kan barn bäras i sele/babybjörn i mataffär/ utflyktsmål.
Comments