Posten testar cykelsläp med påskjutsbroms

Posten testar cykelsläp med påskjutsbroms som lastar 100kg . Dragcykeln klarar minst 60kg i korgarna. Cykla med lastcykel träffar brevbäraren Lasse Sköld.



Ett färgmatchat ekipage kommer farande i en förort till Stockholm. Det är brevbäraren Lasse Sköld som kör postcykel med tillhörande cykelsläp. 
- Släpet känns nästan inte, säger Lasse. De brevbärare som har längre sträckor brukar ha med ett extra batteri för extra räckvidd. Det är möjligt att koppla loss släpet, men vi försöker att inte behöva koppla loss. Lasse berättar att det finns ca 2000 brevbärare inom posten som använder lastcykel, och de kör året runt. På vintern är det dubbdäck som gäller.

Jag ringer upp Fredrik Birgersson på Monark i Vansbro. 
- Postens cykelsläp är fortfarande under utveckling, just nu finns gissningsvis ca 100 cykelsläp ute hos Posten säger Fredrik. 
Dragcykeln har fått en modernare hydraulisk skivbroms fram, och på bakhjulet sitter rullbroms. Lastkorgarna är specade för 20kg per korg, alltså totalt 60kg, men ofta lastar posten mer än så. Motorn driver direkt på vevpartiet, vilket ger låg och centrerad tyngdpunkt. Med batteriet alldeles intill blir kabeldragningen minimal. El-assisten har kadenssensor och kraftsensor. Alltså ju hårdare en trampar, desto mer assist från motorn. Panasonic gör motorn, och batteriet är på 26v och 12Ah. 
Cykelsläpet lastar 100kg och har påskjutsbroms med drift- och parkeringsläge. Tillverkning sker i Vansbro. Släpet har varit ute hos Posten ca 6 månader.

 
Parkeringsbroms, körläge och backspärr.

Påskjutsbromsen

Rullbroms på cykelsläpet

Framhjulet på dragcykeln är uppdaterad med hydraulisk skivbroms.

Motor på drivkällan ger centrerad och låg tyngdpunkt.








Comments