Cykelfrämjandets Lars Strömgren

140428

På bara några veckor har det visats fler lastcyklar i TV4 och SVT än på väldigt länge. Representanter från Cykelfrämjandet har medverkat som experter. Cykla med lastcykel träffar cykelfrämjandets nya ordförande Lars Strömgren och pratar lastcyklar.


Lars Strömgren är nyvald ordförande för Cykelfrämjandet och jag är nyfiken på hur de ser på potentialen med lastcyklar. Lars har länge varit intresserad av lastcyklar. Det började 2007 när Lars hittade en gammal militärlastcykel på blocket. Så småningom blev det en Christiania lastcykel. Men det är kanske mest ur ett stadsplaneringsperspektiv som lastcykeln är intressant för Lars. 

- Lastcykeln kan också ses som en symbol, den kan lösa många vardagstransporter i tätort och även för barnfamiljer, säger Lars. Cykelfrämjandet har en ny styrelseledamot, Jennie Fasth i Malmö, som är väldigt positiv till lastcyklar och väldigt engagerad, så lastcyklar kommer att vara en viktig fråga för Cykelfrämjandet. 

Cykelfrämjandet har funnits i 80 år, och cyklandets roll i Sverige har förändrats under den tiden. En tid var cyklandet kanske mer en del av fritiden, och idag är cyklandet också en del av vardagen. Cykelfrämjandet blir ofta uppvaktade i cykelfrågor av politiker och tjänstemän, så Cykelfrämjandet behöver då företräda cyklingens alla delar. Lastcykeln är delvis symbolisk för att den så tydligt visar att cykeln är mycket mer än ett rekreationsmedel. Lars tror att det finns ett stort behov av det lastcykeln kan erbjuda. Lastcykeln kommer att bli allt viktigare i samhället, den går på många sätt före i utvecklingen. Om man skapar cykelinfrastruktur anpassad för lastcyklar, ja då kommer även infrastrukturen för standardcyklar att fungera bra. Lastcyklar passar bra i familjelivet. Om ett barn blir trött under cykelturen kan barnet skjutsas på lastcykeln resten av turen. Med lastcykel är det lätt att kombinera så att mindre barn får åka i lastcykeln, och äldre barn cyklar själva.



Comments