Kommun/landsting‎ > ‎

Lastcykel för sjukvårdsteam/räddningstjänst

Lastcykel kan vara ett smart alternativ för sjukvårdsteam där det är svårt att komma fram med vanliga motorfordon. I festivalsammanhang, på områden där biltrafik inte är tillåten eller i citykärnor i rusningstid där biltrafik är långsammare än cykel. 

Potential
För sjukvårdsteam på stora event borde lastcykeln vara smart komplement. Lastad med livräddande utrustning. Lastcykeln blir då förpatrull för livräddning. Och kan även lösa enklare insatser.
  • Lastcykel för sjukvårdsteam tar sig fram överallt, kan hitta genvägar där det är smalt, eller lyftas över lägre staket och under bommar. Kan köras in i fastigheter, gallerior och köpcenter, upp i transporthissar i byggnader och genom korridorer på arbetsplatser. Kan köra ut i skogspartier där det bara finns smala stigar.
  • På evenemang i tätort där biltrafik stängs av, tex Göteborgsvarvet, Stockholm Marathon
  • Föraren kan kommunicera med omgivningen i 360 grader under färd i folkmassor,
  • Ser bättre rent optiskt, på lastcykel ser föraren över huvudhöjd i folkmassor, och ser över biltaken i bilköer. I bil ser en förare i midjehöjd i folkmassa.
  • Hör bättre, och kan lokalisera insatsplatsen snabbare. 
  • En lätt teleskopmast på lastcykeln som optisk signal till ambulans, plus gps, skulle kunna vägleda ambulanstransport snabbare på rätt plats i festivalsammanhang.
  • Med el-assistans på lastcykeln vid utryckning borde motorn kunna tillåtas ge assistans även över 25km/t.
Även i citykärnor borde lastcykel i vissa lägen vara snabbare som första livräddande insats, eftersom den kan ta sig fram överallt. Men kanske även smart för enklare insatser. Test i Linköping: "Vid ett larm om olycksfall i centrum var de runt tio minuter snabbare än den vanliga ambulansen"


150518
Portland NET Neighborhood emergency teams använder lastcykel.

Portland NET



140703
Bicilogistica i Italien använder lastcykel till uppdrag för Röda korset




140516
Sjukvårdsteam på cykel i Göteborgsvarvet




130615
Corren: sjukvårdsteam i Linköping ska testas på cykel
"Vid ett larm om olycksfall i centrum var de runt tio minuter snabbare än den vanliga ambulansen"





London Ambulance service använder cykel som utryckningsfordon, med 16.000 uppdrag per år, och klarar 50% av fallen på egen hand. Medeltid för utryckning är 6 minuter.




Bicycle paramedic, Scottish Ambulance service
Läs mer här




Bicycle response unit, Ambulance Victoria, Melbourne




Fietsanbulance, Utrecht, Nederländerna
Se film, cyklar nedför trappor i shoppingcenter




Fietsambulance, Haag, Nederländerna




Sjukvårdsteam på lastade cyklar i Holland



Lastcykel för sjukvårdsteam som designexempel. 





130312
MP föreslår i Stockholms läns landsting sjukvårdsteam på cykel




Läs om Tom Lynch, som startade hela idén med Cycle response unit.



Cycle Response Unit East of England ambulance service 



Waveney Cycle response unit tränar i trånga passager, 




Cycle response unit, St John Ambulance London, startade 2004, "huge success"
Deras cycle response på London Marathon




Cycle response unit St John, Newcastle Australien


Cyclistes paramédics répond, Montreal
Läs mer här, och här



Bergamo, Italien




Bici Ambulanza, Pescara




Fahrradstaffel Röda korset, Tyskland






Lastcykelambulans i utvecklingsländer

CA bikes Uganda