pressmeddelande 2015 arkiv


Sveriges första lastcykelmässa

Sveriges första lastcykelmässa öppnar helgen 18 till 19 september under Europeiska trafikantveckan i Stockholm. Här kan alla provcykla olika modeller av lastcyklar. På Kommun- och yrkesdagen ges seminarier om lastcykelns potential som fossilfri och yteffektiv vardagstransport redan idag.


Lastcyklarna ökar i antal i Sverige, en kan ofta se föräldrar som skjutsar både barnen och matkassarna på flaket. Potentialen är spännande, i Köpenhamn har 28% av alla familjer med två barn en lastcykel. Yrkesmässigt finns lika stor potential, DHL levererar 25% fler paket med lastcykel i Amsterdam. I Sverige används lastcyklar i allt från transportföretag till kommunal fastighetsskötsel. Studier i EU-finansierade projektet Cycle logistics visar att upp till 51% av alla motoriserade godstransporter i tätort kan ske med lastcykel.
- Med en lastcykel med elassistans klarar du ofta familjens vardagstransporter i tätort, fast med en tiondel av energiförbrukningen jämfört med en elbil, säger Jon Jogensjö som driver nätverket Cykla med lastcykel. Lastcyklar finns dessutom klara till försäljning redan idag, vi behöver inte vänta till år 2050 på fossilfria transporter, fortsätter Jon.

Lastcykelmässan erbjuder provcykling av olika lastcyklar, och tillfälle att lyssna på andras erfarenheter av hur lastcykel kan användas i vardagslivet och yrkesmässigt. Lastcykelmässan startar fredagen 18 september kl 09.00 med en kommun- och yrkesdag i Tekniska nämndhuset på Kungsholmen. Där hålls seminarier om hur lastcykel används för lokala transporter, och hur kommuner kan öka användningen av lastcyklar.

Lördagen 19 september är lastcykelmässan öppen för allmänheten på Skeppsholmen utanför Arkitektur och designcentrum. Här kan familjen testa att köra barnen i olika lastcyklar, med eller utan elassist. På Skeppsholmen avslutas även Cykelkarnevalen i Stockholm, i samarbete med Naturskyddsföreningen. 


Lastcykelutvecklaren Johan Erlandsson visar sin nya fyrhjuliga lastcykel Velove Armadillo med trailer. Den testas just nu med containerlogistik av DHL i Nederländerna. Fördelen är att den är tillräckligt smal att passa cykelbanor, och kan leverera ända fram till butik i innerstad.
- Att köra gods med lastcykel ger ökad stadstrivsel med minskat buller och det frigör yta, eftersom lastcykeln tar mindre plats än bil säger Johan. Lastcykeln har bättre framkomlighet och är lättare att parkera, och det ger affärsmässig nytta.


Jeppe D Larsen är VD på Move by bike Stockholm, som levererar varor i Stockholms innerstad med lastcyklar. Innanför tullarna är de både snabbare & smidigare än lastbilar i rusningstrafik och med en maxlast på 300 kg så kan de transportera det mesta med lastcykel.
- Det växer just nu fram en industri kring lastcyklar i Sverige, där det inte bara handlar om lastcykelåkerier utan även utveckling och försäljning av nya lastcyklar för både privat och yrkesmässig lastcykling, säger Jeppe. Det leder till nya arbetstillfällen och bidrar positivt samhällsekonomisk.


Linda Kummel är planeringsarkitekt, med bred erfarenhet inom strategisk trafikplanering.
- För att det skall gå smidigt att använda lastcykel behöver infrastrukturen hänga med säger Linda. Det behövs också avsättas plats för parkering i båda ändar av resan. I bostadshus, vid butiker, på arbetsplatser, vid kollektivtrafik och på allmänna platser. Det ställer nya och ökade krav på byggherrar och stadens planerare vid ny- och ombyggnation.



Mer fakta


Kontaktperson: Jon Jogensjö 0702693534 eller lastcykel@gmail.com, twitter, facebook

Arrangör är Cykla med lastcykel, det Svenska nätverket för lastcykelutveckling, ideellt och obundet.

#lastcykelmässan kommer att livesändas på webben.



Länkar


Citerade personer


Linda Kummel, linkedin, twitter, facebook
Johan Erlandsson facebook, Pling transport, twitter
Jeppe D Larsson facebook, Move by bike, twitter 





Barn åker säkert i lastcykeln


Pressbilder


Velove Armadillo Lastcykel
Velove Armadillo, i DHL pilotprojekt med containerlogistik på lastcykel.


Erik Jogensjö Bullitt Canopy
Vardagscykling med lastcykel och familj


Veloves trailer för citylogistik med lastcykel. Johan Erlandsson.


Cykelsläp är praktiskt för många föräldrar.


MOVEBYBIKE Stockholm lastar varuleveranser för Gudrun Sjödén


Kungliga Djurgårdens förvaltning använder lastcyklar i parkdriften, Trädgårdsmästare Annelie Medin.


Linda Kummel, planeringsarkitekt


Comments