Lastcykelmässan‎ > ‎

Pressmeddelande Sthlm stad intranät

Lastcykeln klarar upp till 51% av alla godstransporter i Stockholm. Seminariedag om lastcykelns potential i Tekniska nämndhuset.

Sveriges första lastcykelmässa öppnar fredag 18  september under Europeiska trafikantveckan i Stockholm. Här kan du provcykla olika modeller av lastcyklar och prata med yrkesverksamma. På Kommun- & yrkesdagen ges seminarier om lastcykelns potential för fossilfria och yteffektiva vardagstransporter och yrkestransporter redan idag.

Lastcyklarna ökar i antal i Sverige, en kan ofta se föräldrar som skjutsar både barnen och matkassarna på flaket. Potentialen är spännande, i Köpenhamn har 28% av alla familjer med två barn en lastcykel. Yrkesmässigt finns lika stor potential, DHL levererar 25% fler paket med lastcykel i Amsterdam. I Sverige används lastcyklar i allt från transportföretag till kommunal fastighetsskötsel. Studier i EU-finansierade projektet Cycle logistics visar att upp till 51% av alla motoriserade godstransporter i tätort kan ske med lastcykel.
- Med en lastcykel med elassistans klarar du ofta familjens vardagstransporter i tätort, fast med en tiondel av energiförbrukningen jämfört med en elbil, säger Jon Jogensjö som organiserar nätverket Cykla med lastcykel. Lastcyklar finns dessutom klara till försäljning redan idag, vi behöver inte vänta till år 2050 på fossilfria transporter, fortsätter Jon.

Anmäl dig till seminariedagen här

Lastcykelmässans seminariedag vid Tekniska Nämndhuset erbjuder provcykling av olika lastcyklar, och tillfälle att lyssna på andras erfarenheter av hur lastcykel kan användas i vardagslivet och yrkesmässigt. Provcykling och nätverkande med yrkesverksamma startar 08.30 utanför Tekniska nämndhuset. Seminarier startar kl 10.00 i hörsalen i Tekniska nämndhuset.

Lastcykelentreprenören Johan Erlandsson visar nyutvecklad fyrhjuliga lastcykel Velove Armadillo med trailer. Den testas just nu med containerlogistik av DHL i Nederländerna. Fördelen är att den är tillräckligt smal att passa cykelbanor, och kan leverera ända fram till butik i innerstad.
- Att köra gods med lastcykel ger ökad stadstrivsel med minskat buller och det frigör yta, eftersom lastcykeln tar mindre plats än bil säger Johan. Lastcykeln har bättre framkomlighet och är lättare att parkera, och det ger affärsmässig nytta.

Jeppe D Larsen är VD på MOVEBYBIKE Stockholm, som levererar varor i Stockholms innerstad med lastcyklar. Innanför tullarna är de både snabbare & smidigare än lastbilar i rusningstrafik och med en maxlast på 300 kg så kan de transportera det mesta med lastcykel.
- Det växer just nu fram en industri kring lastcyklar i Sverige, där det inte bara handlar om lastcykelåkerier utan även utveckling och försäljning av nya lastcyklar för både privat och yrkesmässig lastcykling, säger Jeppe. Det leder till nya arbetstillfällen och bidrar positivt samhällsekonomisk.

Linda Kummel är planeringsarkitekt, med bred erfarenhet inom strategisk trafikplanering.
- För att det skall gå smidigt att använda lastcykel behöver infrastrukturen hänga med säger Linda. Det behövs också avsättas plats för parkering i båda ändar av resan. I bostadshus, vid butiker, på arbetsplatser, vid kollektivtrafik och på allmänna platser. Det ställer nya och ökade krav på byggherrar och stadens planerare vid ny- och ombyggnation.

Mer fakta

Kontaktperson: Jon Jogensjö 0702693534 eller lastcykel@gmail.com, twitter, facebook

Arrangör är Cykla med lastcykel, det Svenska nätverket för lastcykelutveckling, ideellt och obundet.

#lastcykelmässan kommer att livesändas på webben.

Citerade personer

Linda Kummel, linkedin, twitter, facebook
Johan Erlandsson facebook, Pling transport, twitter
Jeppe D Larsson facebook, Move by bike, twitter

Kommun- & Yrkesdagen

Velove Armadillo Lastcykel
Velove Armadillo, i DHLs pilotprojekt med containerlogistik på lastcykel i Nederländerna.

Veloves trailer för citylogistik med lastcykel. Johan Erlandsson.

MOVEBYBIKE Stockholm lastar varuleveranser för Gudrun Sjödén

Kungliga Djurgårdens förvaltning använder lastcyklar i parkdriften, Trädgårdsmästare Annelie Medin.

Linda Kummel, planeringsarkitekt