Lastcykelpool‎ > ‎Lastcykelpool‎ > ‎

Lastcykelpool Stolplyckan i Linköping

En lastcykelpool i Linköping ligger i startgroparna. Det är hyresgästerna själva som ska driva lastcykelpoolen, vilket de är först med i Sverige. Efter mycket research valde de en modell som ska premiärcyklas på fredag 4/7 kl 18, de 20 milen från Stockholm till Linköping. Hyresvärden AB Stångåstaden välkomnar initiativet. Wilhelm Caspary berättar hur allt startade.


 
Holländska Bakfiets.nl breed med el-assistans

Wilhelm Caspary besöker P4 Östergötland för radiointervju


Wilhelm Caspary är initiativtagare och sitter med i gruppen som har arbetat fram lastcykelpoolen i Stolplyckan i Linköping. De har gjort en grundlig research så det blir ett långt telefonsamtal där Wilhelm förklarar hur allt gick till.
I kollektivhuset Stolplyckan är de boende sedan länge vana att dela saker med varandra. De 180 hushållen har gemensam tillgång till snickeri, storkök, keramiklokaler, replokaler, kolonilotter och återbrukssystem. De har även sedan tidigare cykelkärror, och på en informell nivå har de alltid delat cyklar och andra vardagsprylar. Ca 350 personer bor i husen, och många är barn.
Eftersom det är mycket råvaror som ska fraktas hem till matlagningen finns ett stort behov av smarta transportmedel. Det är ca 7 minuters cykelväg till mataffären och inom en radie på 5km finns allt som behövs. I rusningstrafik är bil långsammare än cykel, så de började titta på olika lastycyklar. Lastcykelgruppen lanserade idén på årsmötet och de flesta var positiva. 

Processen att välja lastcykelmodell

De har provcyklat alla tillgängliga modeller av lastcyklar. En erfarenhet var att ägare av lastcyklar av lågbudgetkvalitet ofta var missnöjda med just kvaliteten på sina lastcyklar, så därför valde stolplyckan direkt bort lågprislastcyklar. De provade även mer påkostade lastcyklar som tex Nihola, men var inte helt nöjda med styrningen, sk. Ackermansstyrning. Styrningsmetoden på Nihola stjäl lite lastutrymme, samt att det är lite bökigt med att få till el-assistans på Nihola. Lastcykelmodellen Babboe var lite för enkel i konstruktion och detaljer, de misstänker att den kräver en del omsorg för att fungera kontinuerligt. 
En bra lastcykel för lastcykelpool ska tåla att många hanterar lastcykeln, och att del del kanske hanterar den lite fel. Det kan annars spridas ett rykte att lastcykeln är trasig och då minskar användningen. 
 - Det är viktigt med både första intrycket och kontinuitet, säger Wilhelm, och att lastcykeln känns stabil. De provade också Christiania, men upplevde att den hade något sämre stabilitet i styrningen. Bakfiets NL har oljedämpad styrning, och den kändes stabilare. 
Arbetsgruppen upprättade en mängd kriterier, och av alla lastcykelmodeller blev bara Holländska Bakfiets.nl kvar, med de kostnadsramar de har i Stolplyckan. Den känns trygg och driftsäker. Den har inkapslade växlar och rullbroms. Modellen heter Bakfiets.nl breed, med tillval el-assistans. Det finns fyra platser för barn med bälte. Många trehjuliga lastcyklar har en viss tendens/risk att gå upp på två hjul om den är olastad och med för hög fart i för snäv kurva. Men erfarenheter visar att man vänjer sig snabbt med körtekniken. De valde en trehjulig lastcykel för att de är stabila i låga farter och på vintern.  

 


Frågade andra lastcykelpooler om erfarenheter.

Lastcykelgruppen i Stolplyckan kontaktade de flesta lastcykelpooler som finns i Sverige för att få höra andras erfarenheter. De kollade med Lastcykelpoolen i Malmö Fullriggaren som nu drivs av Sunfleet, UCF i Uppsala som har Sveriges största lastcykelpool med 10 lastcyklar, samt KTH projektet i Bagarmossen. Det måste vara enkelt för användarna att hämta ut lastcykeln. Helst med ett system de redan är vana med så de slipper lära om. 

Locka hushållen att börja tänka nytt och använda lastcykelpoolen

Nu gäller det att få medlemmarna att börja tänka nytt, lastcykeln kan användas till mycket. 
 - Vi planerar att inspirera till tex att ta med grillen på utflykt, cykla med barnen till badet, säger Wilhelm. Första året kanske det blir hög användning av lastcykelpoolen, när det är nytt och spännande. Sen kanske användandet går ner lite. Då gäller det att sakta få användningen att öka från år till år. Det är ett långsiktigt projekt. Det är lätt att skapa uppmärksamhet och synlighet med lastcykeln. Det finns planer på att exponera lastcykeln i olika event i Linköping. Planen är också att kunna inspirera andra flerbostadsområden och särskilt hyreshusområden att starta lastcykelpool. 

Stolplyckans research är som ett open source projekt

- Vi tänker att den massiva research vi gjort kan vara som ett open source projekt, säger Wilhelm. Andra som vill starta en lastcykelpool slipper uppfinna hjulet på nytt. Initiativet med Stolplyckans lastcykelpool har underlättats av kommunala bostadsbolaget AB Stångåstaden, som uppskattar hyresgäster som utövar inflytande över sin närmiljö.

Premiärtur från Stockholm till Linköping

I Facebookgruppen cykla med lastcykel efterlyser de resesällskap till de 20 milen. Så här skriver de:

På fredagkvällen den 4 juli påbörjar Wilhelm Caspary och Take Aanstoot en över 20 mil lång färd med en Bakfiets Breed. Färden börjar i Bagarmossen och slutar vid Kollektivhuset Stolplyckan i Linköping lördag kl 18 där cykeln ska ingå i Sveriges första lastcykelpool i hyresgästers regi.

Vilka vill cykla med oss en kortare eller längre delsträcka?

Vi samlas fredag den 4 juli 17.30 i Bagarmossen. Avfärd 18.00 mot Linköping via Skanssundet. Vi räknar med att vara i Nyköping lördag den 5 juli 07.00, i Norrköping 12.00 och i Linköping 18.00. Länk till rutt och realtids gps-koordinater kommer snart.

Detta blir årets längsta tur med lastcykel! Gör oss gärna sällskap på en del av vägen 


Cykla med lastcykel är på plats vid avfärden och provcyklar snabbt Bakfietsen. Och följer sedan med till Botkyrka för att ta lite bilder. Bakfiets.nl breed är stabil i modest hastighet även med tung last, och el-assisten jobbar på bra i uppförsbackarna. Det märks att trehjulingar passar bäst för lagom hastighet, man får tänka "rejält lastfordon" som förare. Om trehjulingen får för hög fart i nedförsbackar kan den börja nästan självsvänga okontrollerat, så det gäller att bromsa ner farten. Utväxlingen börjar från en extremt lättrampad lågväxel. Så även om batteriet till el-assisten tar slut går det att trampa uppför med last. Det är dock svårt att stå upp och trampa. 


 

 



 

Om du vill följa med och cykla till Linköping eller delar av sträckan kan du tacka ja på lastcykelpoolens eventsida på Facebook

Realtidsposition under färden http://www.greenalp.com/RealtimeTracker/index.php?viewuser=lastcykelpool

Planerad rutt klicka på länken

Lastcykelpoolens twitter

Föreningen Stolplyckans hemsida

Läs pressmeddelandet

Lyssna på radioinslaget i P4 Östergötland om lastcykelpoolen

Lastcykeln Bakfiets.nl breed levererades från Gamla Enskede Lådcyklar, som har tidigare erfarenheter av samarbete med lastcykelpool.


Corren och Södermanlands tidning skriver om lastcykelpoolen

Länk till texten i Corren

Länk till texten i Södermanlands tidning

 

Comments