Lastcyklar‎ > ‎

Låda till lastcykel

Vissa lastcyklar levereras utan låda, tex Bullit. När man skjutsar barn kan det vara bra att ha låda.
Att bygga egen låda behöver inte vara krångligt. Men alla har inte tid eller lust att bygga själv.
Finns det lokala tillverkare av lådor till lastcykel?


Stockholm
- Gamla Enskede Lådcyklar har olika lådor på lager, från budget till bäst, och en snickare som bygger på beställning.

Låda för barn
Fäste för regnskydd är bra.
Bräda att sitta på, med sele. Liggunderlag kan klippas till att sitta på.
Små barn kan sitta vänd mot föraren

Bygga låda själv
För den som bygger själv finns givetvis anledning till särskild research om barn ska sitta i lådan, för att få tillräcklig säker konstruktion och funktion.
- Bullit har ritning på enkel låda att bygga själv.
- Exempel på lådor till Bullitt från Splendid cycles, som inspiration

Utkast om säkerhet, inväntar källa. Inget som står här är på något sätt ännu verifierat. 
Fördel med lastcykel där lastytan är framför föraren, är att föraren kan hålla barnet under uppsikt.
Fördel med lastcykel är att cykeln är byggd för att klara mer vikt än vanlig cykel. En vanlig cykelsits klarar max 22 kg. Många lastcyklar klarar 80-100kg. 

Säkerheten påverkas mycket av trafikantens val av säkerhetsmarginaler. Trafikantens och medtrafikanternas val av hastighet är mycket avgörande. Om barn skjutsas i låda på lastcykel bör hastigheten vara extra låg. En hemmabyggd låda kanske är en anledning till att ytterligare sänka hastigheten, och avstå att köra på platser där andra trafikanter kan innebära betydande krockvåld. Barnets ålder har sannolikt stor betydelse för hur lådan ska konstrueras. Små barn ska kanske inte skjutsas i lådcykel alls. För cykelsits rekommenderar NTF att barnet ska kunna sitta stadigt, vid ungefär 9 månader. För att skjutsa barn i lastcykel borde rimligen lådan konstrueras på ett sätt, så att det är minst lika säkert som att skjutsa barn med en godkänd cykelsits. Inklusive montering, bälte och körsituation.

- På tvåhjulingar skall lådan vara byggd och placerad så att bilen, vid sidokrock, gräver sig in under lådan och kastar upp ekipaget, inte så att cykeln trycks ner under bilen. På trehjulingar skall fronten erbjuda tillräcklig höjd och skydd mot inträngning vid kollision med t.ex. stillastående bil. Singelolycka, t.ex. kollission med stillastående objekt är i särklass vanligast.
- Nackskydd och eller högt ryggstöd för att undvika nackskador bör vara konstruerade så att barnens huvud inte lätt hamnar UTANFÖR skyddet. Då blir det lätt farligare än utan nackskydd.
- Kan vara bra att ha handtag på insidan av lådan, minst 5cm ner från övre kant. Så händerna är skyddade om cykeln skulle välta. 
- Bälte / sele, xxx xxx

Comments