Lastcyklar‎ > ‎Test av lastcyklar‎ > ‎

Erfarenheter om Bakfiets

140306
Johan Erlandsson provar Bakfiets Cargotrike breed med el-assist

foto: elcykelbutiken

Cykeln är lågt växlad och har fotbroms och ett dubbelhandtag som går till framhjulen. Elassisten trycker på bra så att cykeln som jag tror är ganska tung sticker iväg utan problem. Tror det är en ganska frikostig tolkning av 250 watt nominell effekt på denna elassist...

Sen är jag inget stort fan av lastcyklar med svängande låda. Den verkar stabil, men vid en viss hastighet och kurvradie flippar den upp otäckt snabbt på två hjul om den är olastad, och det är inte helt självklart hur man häver det. Man får ta det lugnt helt enkelt.


Något jag däremot är ett fan av är den upprätta sittställningen, dutch style. Det är bekvämt och ger god trafiköverblick.


Några hundra liters lastutrymme. Förberett för två barnbänkar ser jag. Lyxigt med gasfjäder till luckan.

foto: Johan Erlandsson

En motor i varje framhjul alltså, av märket Azor. En googling säger att Azor är en holländsk cykeltillverkare. Antar att detta är rullbromsar. De bet riktigt bra, kan vara ett alternativ till skivbroms om de inte mattas i längden?

foto: Johan Erlandsson


Stort batteri från Panasonic, 0,44 kWh.

foto: Johan Erlandsson

Denna Bakfiets lär klättra bra i isiga/moddiga backar med drift på tre hjul (eldrift på framhjul, muskeldrift på bakhjul)

Här står det om elmotorerna:http://dutchcargobike.com.au/e-bakfiets/

Lastcykeln som provkörs är levererad av Elcykelbutiken till Innerstaden Göteborg



Johan Erlandsson driver Ecoprofile, Velove cargobike & trailers, samt kör för Move by bike i Göteborg 

Comments