Lastcyklar‎ > ‎

Varför lastcykel?

Lastcykel är snabb och enkel både i vardagslivet och yrkesmässigt. Du kan skjutsa barn, handla mat och även storhandla med lastcykel på vägen hem från jobbet. Besöket på byggmarknaden, inredningsbutiken eller elektronikhandeln kan ofta klaras med lastcykel. I tätort kan du ofta klara dig utan egen bil. Med lastcykel, kollektivtrafik och bilpool klaras de flesta transportbehov. Ekonomiskt är lastcykel billigare i drift och inköp än privatbil. De flesta Lastcyklar kostar mellan 15.000kr och 30.000kr. Med el-assist mellan 25.000kr och 50.000kr. Om du bor i flerbostadshus eller villaområde kan det vara smart att starta en lastcykelpool

  Erik Jogensjö Bullitt Canopy 


I ett större perspektiv finns bonusen att framkomligheten i städer ökar, då lastcykeln är yteffektiv. Det ger en samhällsekonomisk vinst med kortare restider för invånarna. Lastcykeln är extremt klimatsmart jämfört med tex elbil. Med el-assist förbrukar en lastcykel en tiondels el, jämfört med elbil. Batteriråvaran räcker till minst 30 gånger fler familjer när batteriet driver en lastcykel+standardcykel med elassist istället för en elbil. 




Potentialen

51% av alla godstransporter i tätort privat och yrkesmässigt kan klaras med lastcykel. kommersiell verksamhet finns stora vinster med lastcykel. Lastcykelåkerier finns i större städer. DHL använder lastcykel i Amsterdam och levererar 25% fler paket än budbil.
kommunal och statlig verksamhet har lastcykeln stor potential. Lastcykel kan användas i tex hemtjänst och i förskolan.

I Köpenhamn har 28% av barnfamiljer med två barn en lastcykel


I regeringens utredning Fossilfrihet på väg nämns årtalen 2030 och 2050 som mål. Med lastcyklar finns färdiga lösningar för fossilfria transporter i tätort redan idag. Med förhållandevis låga utvecklingskostnader och kort utvecklingstid.

En elbil förbrukar upp till 30 gånger mer resurser vid tillverkning jämfört med elassisterad lastcykel, och drar 10 gånger mer el för att göra samma transportarbete.



Användarnas erfarenheter i vardagslivet


Karin klarar sig inte utan lastcykel som ensamstående med två barn

Karin



Sebastian valde en lätt tvåhjulig lastcykel

Lastcykel Bullitt


Johan Rodin använder cykelsläp för praktiska vardagstransporter

Johan Rodin



Mattias Almén klarar vardagstransporter med sin longtail lastcykel. 

Läs mer här




Anna kör barnen med cykelsläp

Läs mer här



Fredrik Jönsson skjutsar barnen till förskolan i sin lastcykel




Nils Brynteson tar lastcykeln med barn genom sommar-Sverige .




Storstadsfarsa nöjd med lastcykel





Sivberg och Björklund kör barnen i cykelvagn.






David tycker att barnen åker säkert i lastcykeln.





Björn Stenberg lastar 90kg på sitt cykelsläp "Y-frame ger optimal flexibilitet"

Björn Stenberg Y-frame


Daniel Wejdin gillar friheten med cykelsläp

Daniel cykelsläp

Lastcykel i yrkesmässig verksamhet


Kungliga Djurgårdens förvaltning använder lastcyklar i parkdriften




Jean Baptiste tar sig fram överallt i staden med lastcykel, till sina uppdrag som fotograf

Jean Baptiste Bullitt lastcykel


Lunds kommunala fastighets AB har över 20 st lastcyklar för drift och underhåll



Mediaföretag kör hela TV-studion på lastcykel




Städfirman Grandma använder lastcykel för sina transporter


Kooptjänst erbjuder transporter med lastcykel i Norrköping och Linköping




Lasse Sköld kör postcykel med släp, "släpet känns nästan inte"

posten släp


Lastcykel som mobilt bibliotek på Ekerö


Ekerö bibliotek


Målerifirman Ribe måleri använder lastcykel för att det går snabbare i innerstaden.

Ribe Måleri


"Utan lastcykel skulle vi inte leverera lika mycket". Selmas bageri i Falun

Selmas bageri Falun


Växjö kommun använder lastcykel för interna transporter.