Lastcyklar‎ > ‎

Välja lastcykel tips

Provcykla hos din lastcykelhandlare. Ta med barn och väskor, matkassar om det är det du tänker köra.

Kanske finns någon lastcykelägare på din ort som lånar ut sin privata lastcykel för test?
Prova både 3-hjulig och 2-hjulig.

Fråga om andras erfarenheter i forum. Fördelar och nackdelar kan naturligtvis variera kraftigt från person till person. Det som står här nedan är olika erfarenheter från olika användare, och helt säkert finns det många som tycker tvärtom. 

Egenskaper longtail
Longtail är som en vanlig cykel fast med längre bakdel, och kraftigare konstruktion. Det ger plats för dubbla barnsitsar, eller stora packväskor. 
+ lätt att manövrera i trånga passager.
+ Köregenskaper nästan som vanlig cykel.
  


Egenskaper mini-lastcykel
+ lätt att transportera på tåg, regionaltåg, pendeltåg, i bil
+ lätt bära i trappuppgång, parkera i cykelrum
+ Små hjul ger lägre tyngdpunkt och stor lastförmåga utan att cykeln blir för lång eller bred. 
+ Små hjul är starkare än stora. 
   



Egenskaper 2-hjulig lastcykel
+ Lättare, snabbare och kan lutas som vanlig cykel i kurvor.
+ passerar lättare trånga passager mellan bilköer i trång trafik, eller på för smala cykelbanor.
+ Lättare att ställa in i cykelrum genom trånga dörrar.
- Med extremt tung last med hög tyngdpunkt lite bökigare vid start/stopp i korsningar. Kan också vara tungt att komma upp och ner från parkeringsläget.
  


Egenskaper 3-hjulig lastcykel
+ Stabil i lagom hastighet, lätt att hålla balans med tung last vid stopp i korsningar.
+ Bra stabilitet i halt väglag på vintern med tre hjul i låga hastigheter, det går nästan inte att köra omkull.
+ Bekvämt att inte behöva sätta ner foten vid tillfälliga stopp.
+ De flesta trehjulingar har låda i original, och med låda lastar man lätt och snabbt utan spännband. Läs längre ner om låda vs flak på lastcykel.
- Trehjulingar med svängande låda kan ofta liknas vid ett stadigt transportfordon, kan vara betydande skillnad mot tvåhjulig lastcykel.
- Vid för hög fart i skarp kurva utan last, kan trehjulingar med svängande låda lätta och gå upp på två hjul för en ovan förare.
- Svårare ställa in i cykelrum om dörrar är för smala.
- Kan bli trångt på för smala cykelbanor.
- Går ej att luta i kurvor som vanlig cykel. (Det finns dock lutbara 3-hjulingar)
- möjligen aningen känsligare för ojämnheter i vägbanan. Kantsten kan vara knepigt att passera med trehjuling.
   


Olika 3-hjulingar fyra varianter av styrning med olika egenskaper
  • Svängande låda. Kan bli tungt att svänga fullastad. Trivs bäst i modesta hastigheter. Kan börja "självsvänga" okontrollerat i högre hastigheter. Kan vara svåra att cykla stående i uppförsbacke. 
  • Svängande framhjul. Bättre manöverbarhet, på bekostnad av lastutrymme.
  • Svängande bakhjul. Bra lastkapacitet, annorlunda körupplevelse.
  • Lutande svängande framhjul. Ger egenskaper i sväng liknande tvåhjulig lastcykel.


Tillval El-assisterad, el-motor
Bra tillval tex om din närmiljö är väldigt backig, eller om din vanliga cykelsträcka är väldigt lång. 

Tillval regnskydd
Väldigt bra och nästan obligatoriskt för barnen, men även praktiskt för matkassarna.

Viktens betydelse, stål/Aluminium ram
Lätta lastcyklar i aluminium väger från ca 22kg. Lastcyklar i stålram väger ofta betydligt mer. Även lastcyklar i stål kan vara lätta och ändå klara mycket last. Tex Danska Omnium med stålram väger ca 18kg och klarar 175kg inkl. förare. 
I branta backar blir vikten betydelsefull. Då är det bra med låga växlar. Men med el-assist reduceras det problemet.
I platt landskap är även en fullastad lastcykel lätt att cykla, då är ramens vikt av mindre betydelse. 
Om lastcykeln måste bäras uppför trappor är en lätt lastcykel lite bättre. 
Lastcykelram i stål är lätt att reparera eller modifiera. Lastcykel med ram i aluminium är väldigt svårt att laga, oklart om det ens går. 

Sittställning
Upprätt eller framåtlutad sittställning? Inte specifikt för lastcykel, men upprätt sittställning är skönare för rygg, och framåtlutad ger effektivare cykling. Vissa lastcyklar kan byta mellan upprätt och framåtlutad med enkel snabbkoppling på styret.

Högt eller lågt insteg
Lågt insteg är bekvämt, och ger kanske säkrare start och stopp för tvåhjuliga lastcyklar. Möjligen kan cykeln upplevas en aning svajjigare med lågt insteg. 


Fast monterad låda eller tomt flak? 
Med fast monterad låda kan man komma igång och cykla direkt, särskilt om sittbänk och säkerhetsbälten för barn är färdigmonterat vid leverans. De vanligaste transporterna som matkassar och väskor funkar bra. Det går dock även att placera skrymmande gods liggande rakt över lådan, om bredden på färdvägen och trafikintensitet tillåter det.
Tomt flak ger större flexibilitet att lasta olika typer av gods. Men kräver extrautrustning eller hemmabygge för barnskjuts. 

Kraftig pakethållare bak
Bra om man vill montera ryggstöd och sittdyna för äldre barn. Och samtidigt kunna lasta matkassarna i låda fram eller på flak.



    



Comments