Påverka‎ > ‎Lastcykelparkering‎ > ‎

Lastcykelanpassning i nya Bike & ride i Malmö

Malmö storsatsar på den tredje stora cykelparkeringsanläggningen och tar med lastcyklar i planeringen

140129 Jennie Fasth

Den 13/2 invigs Malmös nya tredje cykelparkeringsanläggning. Anläggningen har plats för omkring 1500 cyklar, varav cirka 400 platser finns inom en så kallad låst cykelparkeringsdel (Bike & Ride +). Cykelparkeringsanläggning är dessutom inomhus och ligger under den gamla Pågatågsstationen. Utöver cykelparkeringen finns även offentliga toaletter, dusch, väntrum, luftpumpar, förvaringsskåp för hjälmar och kläder, realtidsinformation om tåg och bussar samt en cykelbutik. Allt för att underlätta för pendlaren eller de som bara vill sätta cykeln tryggt inomhus några timmar. Bortsett från den låsta delen är cykelparkeringen gratis att använda och den kommer både att vara kameraövervakad och tillgänglig dygnet runt.

Precis som Ride & Bike Hyllie och Triangeln, har Bike & Ride Malmö C även en specifik avdelning avsedd för lastcyklar såväl i den låsta delen som i den allmänna. I Bike & Ride + finns 7 platser för lastcyklar och i den allmänna delen, 13st. Vad som dock än så länge är unikt för just Bike & Ride Malmö C är de specialkonstruerade bågarna som påminner om låga Sheffield stands. Bågarna är utformade på ett sådant sätt att de pga. sin låga höjd blir oattraktiva för traditionella tvåhjuliga cyklar men passar lastcyklar utmärkt då dessa oftast står stadigt på egen hand. De lägre bågarna är dessutom placerade med större mellanrum (120cm) för att ge tillräckligt med plats för en lastcykel utan att det för den delen ska gå att klämma in en traditionell tvåhjulig cykel mellan. Skulle det dessutom vara så att lastcykelparkeringen snabbt fylls så har Malmö stad köpt in ett antal extra låga bågar för att kunna utöka lastcykelplatserna genom att enkelt byta ut några av de traditionella Sheffield stands. Mannen bakom konstruktionen är den danske konsulten Niels Hoe från hoe360consulting som arbetat mycket med cykelinfrastruktur i Köpenhamn.

Ytan runt lastcykelställen är dessutom generösare vilket gör det lätt att röra sig i utrymmet och parkera utan att riskera att köra in i något. Utrymmet är lättåtkomligt från den nedfart som är specifikt avsedd för de cyklar som inte kan tas ner via den traditionella rampen i anknytning till trapporna.  

Genom att ha separerade nerfarter för lastcyklar och vanliga tvåhjuliga cyklar, är förhoppningen att de specifika lastcykelparkeringarna ska få förbli just lastcykeparkeringar. Detta har visat sig något svårt i de övriga anläggningarna där lastcykelparkeringarna ockuperats av vanliga tvåhjuliga cyklar.Till våren och sommaren är tanken att detta ska avhjälpas med hjälp av de nya specialdesignade låga bågarna och tydligare skyltning. Hyllie och Triangeln ska bli lika attraktiva för lastcyklister som Bike & Ride Malmö C. 

Under invigning och några veckor fram kommer det dessutom att finnas cykelguider i anläggningen för att hjälpa besökarna att hitta rätt.

Mer information hittar ni här:

http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplanering--trafik/Trafik--hallbart-resande/Nar-du-cyklar/Bike--Ride/Bike--Ride-Centralen.html

















Comments