Påverka‎ > ‎Svenska projekt‎ > ‎

Grand Tour 2016 Cykla med lastcykel

Hur kan man snabbt och effektivt öka lastcyklandet i Sverige? Jag provtänker en turné med minst en fullastad 50 kubik lastbil som besöker Sveriges kommuner. Med en testkollektion med olika lastcyklar och färdiga yrkesanpassningar och lastkärl. Räcker 1 miljon kronor? eller behövs 10 miljoner kronor? Håll i hatten för nu blir det wild'n crazy.



Jag provtänker högt, spontant och wild'n crazy om snabb och effektiv lastcykelutveckling i Sverige.
Om jag hade en heltidstjänst som lastcykelfrämjare, (och ingen familj...) skulle jag åka runt i Sverige med en testkollektion med olika lastcyklar, olika cykelsläp och riktigt väldesignade fungerande tillbehör/ yrkesanpassningar. En full lastbil på 50 kubik helt enkelt. Och ha en heldags workshop i nästan alla landets kommuner, med hands on. Och seminariedel med tex Johan Erlandsson som kan prata om lastcykelns potential att bidra betydande till fossilfri fordonsflotta UTAN lång utvecklingstid och dyr utvecklingskostnad med nya bränslen och nya motorer om 30 år. Lastcyklar finns ju färdiga att beställa redan idag till en fjärdedel av kostnaden. 

Så här skulle affischen för en sådan turné kunna se ut: 

(bilderna har ingen koppling till just detta tankeexperiment kring ett verkligt arrangemang, bildmontaget är bara ett exempel.)



  • Provkörningen förläggs vid central visuell plats på orten. 
  • Tillsammans med lokal ambassadör för Cykla med lastcykel-nätverket, och relevanta lokala nätverk. 
  • Lastcykelpool ska också finnas med på seminariedelen
  • Inbjudna är kommunanställda och representanter från större och mindre företag på orten, samt åkeriföretag. 
  • Dag två kan vara för allmänheten, tex vid välbesökt shoppingcenter. 
  • Lastcyklar att visa upp och att provköra borde vara de vanligaste modellerna, tvåhjulig, trehjulig och fyrhjulig. 
  • Och några olika släp-varianter. Och med el-ass. 
  • Visa upp en serie med coola riktigt snygga yrkesanpassningar med olika typer av last-kärl. 
  • Olika typer av färdigutvecklade snabbfästen för redskap för parkskötsel mm. 
  • Färdiga smarta snygga lösningar för hantverkare med inbyggd utfällbart arbetsbord, förvaring i olika hyllplan för verktygsboxar. 
  • Informationsbroschyr med alla exempel, samt visa snygga smarta korta filmer med riktiga exempel där lastcykel används i kommuner, företag, privat och lastcykelpool. 
  • Broschyrer från de vanligaste lastcykel-ÅF. 
  • En koordinator-person som sköter planering, kontakt med media, och också arbetar med sociala media och gör korta filmer på varje ort där lokala personer testar och pratar om upplevelser. Tre personer minst krävs således för teamet. 

Finansiering

Prislappen på detta är minst 1 miljon kr, kanske mer. Bara att ha en riktig web-palett börjar på 300.000 kr. Att producera 5 korta exempelfilmer kostar minst 300.000 kr. Utveckling av en serie yrkesanpassningar kostar rimligen minst 200.000 kr. Lastcyklar och cykelsläp behöver köpas in för minst 200.000 kr. Och om man tänker långsiktig påverkan under några år handlar det snarare om 10 miljoner kr. Avkastningen på en sådan satsning kanske är minst dubbel, och kanske mer? Alltså krass ekonomisk vinst för samhälle och klimat. 

Tänkbara finansiärer borde vara Trafikverket, Energimyndigheten, respektive kommun, m.fl.

Hur kan man starta ett sådant projekt?

  • Ska det vara med en förening som inleder med ideellt arbete för ansökan om medel?
  • Kan man låta ett konsultföretag specialiserat på hållbarhet och transporter göra plan och ansökning om medel?
  • Hur kan forskning kring hållbara transporter integreras? 
  • Hur följer man upp de kommuner och lokala företagare som visar intresse och är early adopters?


Comments